Wednesday, April 15, 2009

.:: kutipan duit zaman sekolah ::.

kelmarin dulu sebelum anak aku tetiba nak tgk tom and jerry, aku sempat tgk citer mr mama 2..ok le citer tue..bukan lawak selalu cuma teladan lebih byk..kepada sapa yg tgk kena le pikir..aku bukan nak ulas mcm hasbollah awang atau mcm singh yg dalam My Team tue...cuma aku terperasan kisah dia minggu tue..kutipan utk walkaton..hhmm
korang pun mesti ada pengalaman mcm tue...mcm aku..walkaton ke..joghaton ke..pibg ke..semua pernah lalui..pelikkan..mengajar anak didik kita utk meminta..aku tak salah sekolah tapi perkara mcm nie kena fikir le semasak2nya...aku mmg dari sekolah sampai lani tak setuju...aku pun tahu sekolah tak ada duit tapi bg aku yg tue bukan penyelesaiaannya..byk cara lain..contoh garaj sale? aku rasa sekolah buat permohonan kat JPN ke kementerian ke JKR ke untuk jual le besi buruk ke kerusi kayu ke..mesti boleh atau buat hasil budak ..mcm kelas seni..buat wau..lukisan...rekacipta..apa2...tapi bukan le nak kerah budak buat keje tapi keje yg depa mmg hari2 kena buat..kan? atau buat le hari kantin..dgn yg berpatutan le..asyik hari kantin mahal nak mampos..gile ke apa...alasan carik duit..tapi pihak sekolah kena le ingat..yg beli tue parents..bdk2 sekolah tue or bekas pelajar..atau org awam di kawasan tue..so, kena le berpatutan dan menarik..buat talent show..konsert mini..mcm2 leh buat duit...music and drama buat malam..boleh jual tiket..pi promote ke sekolah...tue le masalah..tak mau fikir luas..last dok nampak..kutip derma padahal boleh guna utility di sekolah untuk jana duit sendiri..sih aku nie patut pi sekolah ka...hahha..patut le aku pi interview sampai depa tak ada soalan aku pulak soal depa..last ckp awak kena jadi pensyarah di maktab..hahhahaa...adui..bukan bangga diri ek..tapi itu le..tak tahu tanya...kita boleh share knowledge..knowledge nie kdg2 org salah anggap..hak cipta..paten..padahal mana kita dapat hasil nie... ALLAH...Allah yang berikan..so, kena pulangkan le pada masayarakat..ini buat bisnes lagi..konon MEROMPAK hasil depa..bukan le aku setuju dgn cd cetak rompak..yg tue salah le..alamak membebel lak..ok balik citer tue..last2 bdk tue dpt duit byk sbb nak dapat hadiah (yg tue tujuan utama..kan aku ckp sekolah dok buat mcm nie bg student dia ghairah) ..tgk2 dia jumpa mak cik sakit dok minta sedekah..depa bg duit tue kat mak cik tue..hahaha..kan dapat pahala...
P/S: sapa dok penang zaman 1990-1991 mesti pernah igt MSSPP buat kutipan..gila punya projek..ko banyangkan le aku darjah 6 abg ku form 5 kena carik duit sama..apa ke..satu penang..p rumah dia nie minta..sat gi anak dia pulak bawa kluar kad dia..hahahha..padan muka..

2 comments:

kakLuna said...

dulu2 sy pun ada jogathon kutip derma..sapa paling banyak dpt la t-shirt,cap,mug dsb..

sy rasa bnda ni ada pro n kons. mcm pengakap buat kutip derma tp sblm tu kena buat kerja2 sperti menyapu halaman, cuci kereta dan sbgnya...ni boleh mjadi latihan pd pelajar bgaimana nk berkomunikasi dan melibatkan diri dlm msyarakat.

tp kalo duit kutipan diselewengkan ataupun tak diperlukan sbb sekolah ada peruntukan,mmg x patut lah.

mcm sekolah anak sy pun duit PIBG tiap2 tahun B/F lebih kurang rm15k. utk sekolah kampung, jumlah tu banyak juga.

hmm maybe sekolah byk sgt cuti dan cikgu2 pula tak kreatif utk memikirkan sesuatu yg bermanfaat dgn wang tersebut.abis2 koman pun buat hari kantin saja.

Anas said...

hehhe...cepatnya cik kak komen..hahhaa..ok..mmg setuju ..ada baik dan ada buruk..cuma kategori pengakap bulan sabit lain..depa guna khidmat..mcm ckp sebelum nie le..buat drama..at least guna talent depa..