Wednesday, April 22, 2009

.:: berbakti kepada parents kita ::.

Semalam, masa perjalanan pulang ke rumah, aku dapat sms dari sahabatku, maklumkan yang Tok Wannya telah tiada..aku terkedu..tak tahu nak menulis apa..aku tahu sebelum ini banyak kami bincang termasuk kesihatan tok wan dia yang semakin hari semakin uzur....baru sangat aku berbual hal ini dan tiba-tiba aku dapat maklumat tue....aku tahu ketika ini pasti amat sedih baginya..dari kecil hingga besar bersama-sama keluarganya termasuk tok wan...aku cuma dapat sedekah surah Fatihah ketika dalam perjalanan dan berdoa..nak jawab sms tak boleh kredit pulak habis..sampai tanah besar terus aku top up dan memberi ucapan takziah..maaf sebab tidak dapat pergi..rasa bersalah ada tapi sebab hal2 tertentu aku tak dapat pergi
itu le..manusia datang dan pergi..sama dijemput awal atau lewat kita pasti pergi..tinggalkan semua termasuk org2 tersayang..aku igt kisah satu pak cik menceritakan kat aku ..pasal ayahnya yang uzur..setiap hari mereka satu keluarga akan igt beliau dah pergi tapi sebenarnya masih hidup...sampai ayahnya berbisik kepada dia..jangan le ckp mcm tue sbb dia dengar...takut...nak igt nak mati...dalam keadaa suara terketar2 ayahnya cakap dan cukup seminggu ayahnya meninggal..aku dgr caranya cakap pun begitu sedih...
aku pun tahu mak ayah aku pun dah berumur...aku tak tahu mcm mana nak menghadapinya bila mereka tiada...boleh bermanja..bercerita pinjam duit..semua dari mereka...marah? marah dengan tanda sayang..pukul? sebab nak kita jadi terbaik bila dah dewasa..aku lani mula mengerti bila punya anak sendiri...mak..bapa..anas amat sayang kamu berdua..dunia dan akhirat..

3 comments:

nadxoxo said...

salam anas. thanks for visiting and following my blog :)

nama kamu mcm nama adik bongsu ku :D

sEr0ja said...

betul tu...berada di sisi2 makayh sebelum terlmbat...berbkti lah kpd mereka..

tapi skrg ni sy terpikir gak..skrg mak ayah sehat lg..nnti akn dtg...mmpu ke sy jge dorang mcm dorang jge sy mse sy kecik smpai besar...hmm...insyaAllah...

Anas said...

nadxoxo: salam.terima kasih kembali

seroja: a'a betul...masing2 kita akan tertanya-tanya sama ada mampu tidak kita menjaga parents kita..hmm..kita yg 4..6 ada yg 10 dan 11 pun mampu diaorang jaga tapi 1 dan 2 kita pulak tidak dapat jaga..