Wednesday, February 18, 2009

.:: apa pandangan ko dgn orang asing di Malaysia ::.

Morning...apa yang korang tahu pasal foreigner??...kalau kat malaysia...sebutan tue mcm gempak le..mungkin kita anggap pelawat atau pelancong dari luar negara terutama orang eropah, amerika etc... tapi korang perasan tak kalau Malaysia nie actually byk kategori foreigner...contoh pendatang tanpa izin atau pekerja dari negara lain..dah jadi trend sini..bangladesh, indonesia, nepal, vietnam, filipina dan macam-mana lagi...sampai lani sektor kerja terutama kat pasar raya atau kedai serbaneka mcm 7E dan D5 pun pakai khidmat depa nie...
aku bukan ler tak setuju depa kerja but aku rasa kita dah terbalik lani...rasa ramai orang perlukan pekerjaan dengan ekonomi gawat tapi kenapa mereka ini keutamaan?? (yang aku jangkakan depa boleh dibayar murah..boleh dijerkah dan tak payah bayar kwsp)...aku benggang juga sekarang nie tengok mana2 je diaorang..sampai perangai pun dah mcm apa je..(ada ke sempat nak mengorat sedara aku..siap "phewittt..adik nak p mana ...tunggu abang ka..") benggang betul aku...
mcm kat tempat kerja aku pun sama..aku keje kat universiti..so, ada foreign student juga..tapi bukan jenis mai dari UK ke amerika ke atau european country..yang datang iran..jordan..palestin..iraq...libya..nepal..pakistan dan negara2 yang aku pun tak pernah dgr...diaorang nie berlagak...mcm iran kan...mcm rasa depa nie western (semata-mata depa tue putih dan hidung tinggi) dan plus gaya depa mcm org putih..bangga mai malaysia dengan gaya mcm tue ...depa rasa kita perlu jaga depa..depa ada duit..terus terang ckp...kalau ada duit sorry le le mai malaysia pak arab ke mana ke..mesti depa pi harvard ka..oxford ka..atau kat ausie paling kurang..tak mai le malaysia..depa nie mmg tak ada duit...ada banyak kes sambung belajar konon duit kerajaan depa..last2 tak ada duit konon kerajaan stop..dok buat muka sedih..bg pinjam duit...
ada pulak yg dpt scholarship malaysia punya..hampa boleh bayangkan kita pun tak cukup ..siap bg kat depa lagi..aisey...aku mmg geram tgk depa nie...aku pun tak tahu depa nie betul2 ada degree ke apa...konon dari negara depa...kerja pun hebat2...tua sethn dari aku pun dah prof madya..giler ke apa..mesia kalau anak ko dah nak masuk u pun belum tentu ko dpt PM lagi..pastu pakar itu itu..aku mmg sangsi..mana taknya..english depa lagi macam tutttt..aku terus terang ckp..kalau nak improve english bukan dgn foreigner mcm nie..buat lagi jadi toya ada ler..
ok ler...aku sign off dulu...adios

No comments: