Saturday, May 9, 2009

.:: Kenapa Peragut 2 ::.

Bagaimana perasan korang bila baca berkenaan di bawah entry ini? aku mmg tak sanggup bayangkan..dengan kesusahan wanita tue utk pergi meminjam duit bg membeli sedikit makan utk anak2 dia bergembira tapi diragut tgh jalan dan membawa maut..kejam tak? sebelum ini di Johor pun sama dan aku difahamkan wanita tue pun baru saja meninggal semlm..sedih..ya..aku bukan nak salah kan polis...sebab ye le..byk bebanan tugas yang dipertanggungjawab oleh pihak atasan..cuma terkilan kes2 sebegini berulang kali berlaku..aku rasa perlu wujud tambahan akta bagi kesalahan jenayah ini..mungkin jika perlu sebat?

mungkin bg hak asasi manusia rasa kejam, tapi kejam lagi mereka ini dibanding sanggup menendang motor mangsa dan membiarkan dia terkulai jatuh dilanggar kenderaan lain. Di terengganu baru2 ini, pun ada seorang gadis maut apabila beg yg diragut oleh penjenayah ini cuba membolos diri di kesesakan lalu lintas...gadis ini turut mengejar namun berakhir dgn kemalangan maut..setgh org mungkin fikir..biar le..dah ragut..tapi naluri manusia siapa tahu..mungkin gadis ini baru saja mengambil duit gaji utk dibayar kepada ibu bapa untuk adik dia yg demam panas? siapa yg tahu...itu le sebabnya dia mengejar kembali penjenayah tanpa mengira apa cara sekali pun..

pernah rakan sekerja aku dahulu menimpa nasib sama..mereka ini selalu memerhati gerak geri agak lama..selalu menggunakan jalan sama..malang bagi rakan saya yang ketika itu baru pulang dari kelas memandu kereta...ada 2 lelaki menghampiri motosikal meraka dan cuba mengambil beg di dalam bakul motorsikal...nasib baik rakan saya pun berdua dengan adiknya..dengan sekuat hati..adiknya berjaya menendang motorsikal penjenayah hingga terguling mereka dan beg tak sempat diambil...kesan daripadanya...terpaksa membeli kereta..dan seorang lagi kakak pun sama menimpa kejadian di tempat sama..cuma malang baginya, beg diambil dan motor ditendang..jatuh terluka dan sebulan MC!

inilah rentetatn penjenayah yg sering berlaku...nasib penjenayah nie pun jika ditangkap pasti akan dipukul oleh org awal sblm diberkas polis..di kawasan jeti di Pulau Pinang misalnya, pernah ditangkap peragut yang cuba meragut pelancong mat salleh..dan di depan masjid kapitan keling pun sama..kejadian ini didepan mata aku sendiri dan syabas kepada org awak yg tidak duduk saja...ada yang sanggup membalingkan helmet yg mahal untuk menangkap penjenayah ini...aku pun jika kalau boleh ingin memberi penumbuk tapi aku rasa lebih baik kuatkuasakan pejenayah ini disebat di khalayak awam!...

1 comment:

Basuh Baju said...

aku rasa isu ragut, rempit ni sgja digembar gemburkan media je..tujuannya utk alih perhatian org ramai dlm isu perak..

skdr pndgn je la..